Direktlänk till inlägg 17 januari 2017

Själens tankar

Av silentium - 17 januari 2017 14:05

Självmord väcker många känslor och det uppkommer förstås diskussioner kring det. Är det ett egoistiskt, aktivt val eller en effekt av något helt annat?
För många säger att självmord inte är något annat än ett själviskt beslut och jag tycker alltid det är lika sorgligt när man hör sådana kommentarer. Det är uttalanden som inte kan räknas som en åsikt, utan helt enkelt okunskap och ingenting annat.
Vid första åtanken kan det visserligen vara lätt att kläcka ur sig dumheter i stil med att någon som tar sitt liv gör det enkelt för sig och smiter undan ansvar för olika saker. Men om man tänker lite längre så inser man att det faktiskt inte ligger till på det viset.

När en människa tycker att döden är det bästa alternativet framstår det som rätt solklart att det är en människa som inte mår bra och som givetvis behöver hjälp.
Sen finns det naturligtvis alltid bättre alternativ än att ta sitt liv, men det ingår trots allt i sjukdomsbilden att man inte ser dessa alterantiv. Sen kan man givetvis reagera olika, alla som får självmordstankar sätter inte sina planer i verket.
Det som i min situation faktiskt skrämde mig, är att jag verkligen tror att döden var ett bra alternativ. Men jag vågar inte be om hjälp igen. Något som egentligen inte är en svaghet, man är inte svag om man ber om hjälp. Det är inte heller en svaghet att känna att man inte klarar av att leva längre, utan helt enkelt symptomen på en sjukdom, en sjukdom som inte syns på utsidan.
Exempelvis, depression räknas som en dödlig sjukdom, eftersom cirka 25 % av alla drabbade dör som en följd av sjukdomen. Det säger ju ganska mycket om vilka krafter sjukdomen kan sätta igång i det mänskliga psyket.
För er som nu tänker tanken att det bara är "veklingar" som drabbas av depression, kan jag bara upplysa om dett inte heller det är sant. Alla kan drabbas, men vi har lika olika hög tröskel för när vi drabbas. Precis som vi har olika smärttröskel, eller att vissa kan leva hur hälsosamt som helst men få cancer medan andra röker 60 cigaretter om dagen i 40 år utan att bli sjuk. Går man igenom tillräckligt jobbiga saker under tillräckligt lång tid, kan alla få en depression. En sjukdom som måste behandlas på olika sätt. Kanske inte nödvändigtvis genom medicinering, men behandling måste man få.
Antidepressiva mediciner kanske kan kallas för själens "värktabletter". De botar visserligen inte sjukdomen, men lindrar den.

Ibland kan jag nästan önska att de som är fördömande mot folk som begår självmord och har psykiska besvär skulle få känna på hur det är. Kanske bara för någon timme, det skulle kanske räcka för att inse hur dåligt man faktiskt mår. Och att man inte alltid handlar rationellt i dessa lägen.

 
 
it_is/Anette

it_is/Anette

17 januari 2017 16:55

Väldigt bra skrivet, det behöver tas fram - ofta hörs just bara rösterna som säger att det är en själviskt beslut, att det är att göra det enkelt för sig o försöka slippa ifrån ansvar - precis som du skriver. Men dom som yttrar sådana saker har aldrig varit i närheten av den känslan som infinner sig.
Det är viktigt att få fram att det är så långt ifrån det där som man kan komma.

ha en fin kväll

http://itismadeby.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av silentium - 28 maj 2017 18:18


Jag kommer nog aldrig få bli firad på morsdag. Jag kommer aldrig få höra ordet mamma. Den sorgen är bedövande. Instagram och Facebook vimlar av bilder på mammor och barn, det svider lite extra när dessa bilder finns överallt. Jag är såklart glad för ...

Av silentium - 18 maj 2017 11:59


Jag vet inte om du hör mig men ber dig om ett svar, jag vet inte om du lyssnar på den bön jag har. Ja, jag vet jag är för simpel, enkel, inte någon alls men när jag ser din blick så tror jag ändå att du kanske hör... Gud, hjälp de människor som är...

Av silentium - 17 maj 2017 22:33

Jag känner mig så låst. Instängd i mitt eget mörker. Samtidigt vill jag bara bli ännu mer instängd. Lås in mig i en bunker av betong, låt mig ligga med täcket över huvudet och långsamt försvinna bort. Bort från allt. Har jag en axel att luta mig em...

Av silentium - 14 maj 2017 16:12


Jag ger sken av att orka och klara av saker och ting, jag är stark, jag kämpar, jag tar mig fram med fasta steg. Men skenet bedrar. Jag har ingen ork, framförallt inte psykiskt, knappt fysiskt heller. Visst kämpar jag men jag är inte stark, jag är in...

Av silentium - 9 maj 2017 11:49

Mitt mående och beteende påverkar mina nära mer än jag kunnat föreställa mig. Jag gör felaktiga val, ja rent dumma val som drabbar dom som betyder mest för mig. Det är bara så svårt att veta hur jag ska hantera allt som rör sig inuti mig. Ska jag hål...

Presentation


I rispan av min vrede ska jag sätta jord och så, i skuggan av min stolthet ska jag resa mig och gå

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17
18
19
20 21 22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards