Alla inlägg den 19 december 2016

Av silentium - 19 december 2016 18:54

Varningssignaler för självmord

Var uppmärksam på om personen:

Har självmordstankar
Har starka känslor av meningslöshet och hopplöshet
Känner sig fångad, har en känsla av att det inte finns någon utväg
Drar sig undan från familjen, kompisar och saker som ska hända
Får plötsliga och ovanliga vredesutbrott
Har stark ångest
Sinnesstämningen förändras dramatiskt
Pratar om självmord
Är upptagen av döden
Verkar plötsligt lyckligare och lugnare
Är ointresserad av saker den brukar bry sig om
Besöker eller ringer plötsligt till viktiga personer
Ger bort saker som är viktiga för denne
Förändrar eller ökar sitt drogmissbruk
Var alltid uppmärksam på om någon inte länge är sig lik eller får dig att känna dig orolig.

Personen kan visa sig lynnig, ledsen och tillbakadragen och/eller tala om hopplöshetskänslor.

Personen kan känna sig hjälplös och värdelös och uttrycker tankar om döden genom teckningar och berättelser, tar avsked av folk i sin omgivning och/eller ger bort ägodelar.

En del ägnar sig åt riskfyllt och självdestruktivt beteende.

Ibland kan en självmordsnära person tvärtom upplevas som ovanligt lugn. Var särskilt uppmärksam på detta då det kan tyda på att personen tagit ett tyst beslut att fullfölja sin plan och inte längre plågas av ambivalens.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


I rispan av min vrede ska jag sätta jord och så, i skuggan av min stolthet ska jag resa mig och gå

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12 13 14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
December 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards